Utazós mobil app-ok – 1. rész

Az okostelefonok lassan már mindenkinek a hétköznapi életébe beférkőznek. Néha megkeserítik, néha pedig megkönnyítik a mindennapi életünket. Azonban a hétköznapok mellett már utazás közben is remek szolgálatot tesznek.

Az utazások során hasznos alkalmazásokat két csoportra oszthatjuk, az alapján, hogy a használata folyamatos internet hozzáférést igényel e vagy sem. Bár Magyarországon belül a mobil internet hozzáférés, főleg okostelefont használók körében már általános, a magas roaming díjak miatt logikus lépés a külföldi adatforgalmazástól való tartózkodás. Először nézzünk pár hasznos, teljesen offline vagy offline is használható alkalmazást. Ezek sok esetben valamilyen előkészülést igényelnek. Azon kívül, hogy az alkalmazást letöltjük még valahol, ahol van internet hozzáférés további adatok be/letöltésére lehet szükség.

Androidos telefont használok, így főleg erre a platformra elérhető alkalmazásokkal van tapasztalatom, ahol az említett alkalmazás más platformra is elérhető, ott azt a linket is megadom.

Tripadvisor Offline City Guide

Városlátogatások alkalmával az egyik leghasznosabb alkalmazás. Már több mint 80 városban elérhető. Az alkalmazás tartalmaz térképet, a látnivalók, szállodák, éttermek listáját, felhasználók általi folyamatosan frissített értékelésekkel, javasolt itinereket.

Az egyik talán leghasznosabb funkciója a javasolt útvonalak (suggested itineraries) amiken végighaladva megtekinthetjük a főbb látnivalókat úgy, hogy azokról még pár mondat információt is kapunk.

Hasznos funkció még a Point Me There! (vezess oda) funkció. Itt megmutatja a kiválasztott célpont távolságát, és hogy pontosan milyen irányba van tőlünk. A szintén az alkalmazás részeként letöltődő térképpel együtt jól használható gyalogos navigációra.

On-line kapcsolat esetén szinkronizálható a Tripadvisor fiókunkkal, így az utazás előzetes tervezésekor kinézett helyeket, akár már a böngészőben a kedvencek közé tehetjük, majd a mobilon könnyedén megtalálhatjuk.

Időnként sajnos előfordulnak hibák az adatokban. Néha 1-2 dolog teljesen rossz helyen van a térképen, ezért ha csak erre támaszkodunk, akkor csúnya lyukra futás lehet az eredménye, érdemes azért előre is tájékozódni.

unnamedunnamed3unnamed1unnamed2

Play store: link

PocketGuide

A TripAdvisor Offline City Guide-jaihoz hasonlóan ez az alkalmazás is tartalmaz térképet, javasolt útvonalakat, de ennek teljes mértékben ez a profilja. Egy-egy városban általában több és jobb javasolt fél-egész napos túrát tartalmaz. A javasolt útvonalak mentén található attrakciókhoz érve pedig egy pár perces tájékoztatót mond (leginkább angolul) az adott látványosságról, mintha egy idegenvezetővel sétálgatnánk.

Maga az alkalmazás ingyenes, de itt az offline használatra letölthető tartalomért már fizetni kell. Ha magyar T-mobile-os SIM kártya van a telefonunkban, akkor viszont ingyen letölthető tartalmakra váltható bónusz pontokat kapunk. Emlékeim szerint ezek a pontok 1-2 város összes vonatkozó tartalmára elegendők, így azért van mód (legalább a T-mobile-osoknak az ingyenes kipróbálásra)

10149761_831742350174739_998238019_o1977756_831743703507937_340119959_o10148436_831742950174679_2069656858_o

Helyi tömegközlekedési app-ok

Már tudjuk, hogy hova akarunk menni, de nagyvárosokban a nagy távolság miatt kérdéses a hogyan. Még elindulás előtt érdemes egy a helyi tömegközlekedési térképet menetrendet, akár útvonaltervezőt keresni az alkalmazás boltban, szinte biztos vagyok benne, hogy minden nagyvárosban minden platformra lesz egy legalább kielégítő minőségű ingyenes alkalmazás erre a célra. Konkrét alkalmazást itt nem emelnék ki, szerintem érthető, hogy miért van erre (ezekre) szükség.

iGO

Ha már eleget sétáltunk, és tömegközlekedtünk ideje autóba ülni. Akár taxizásnál az útvonal ellenőrzésére, akár ha saját autóval közlekedünk az offline autós navigáció etalonja az iGO, azt gondolom, hogy senkinek nem kell bemutatni. Ha tudjuk hova akarunk eljutni, akkor az iGO megmondja merre menjünk. Sajnos Androidra hivatalos forrásból nem beszerezhető, de nem hivatalosan azért nem egy lehetetlen küldetés.

10150350_831753746840266_790540514_o10148726_831753723506935_1588543005_o1624931_831754140173560_775111331_o

Ár: térképtől függ
Play Store: nincs, alternatív helyekről szerezhető be
iTunes: link
Windows Phone: nincs (alternatív alkalmazások pl: Here Maps)

Locus Map Free

Mit tegyünk, ha kicsit letérnénk az aszfaltos útról, de túrázás közben sem szeretnénk eltévedni? Használjunk valamilyen off-road navigációs alkalmazást! Az androidos Locus Map ingyenes verziója is rengeteg on-line térképet képes használni, és ahol a licence feltételek megengedik offline használatra is letölteni (köztük a turistautak.hu térképe is). A rengeteg térkép között a hagyományosak mellett találhatók túra, kerékpár, sőt még sí térképek is. Mellesleg geocaching-re is jól használható.

10147860_831741903508117_1599731780_o10149009_831742110174763_550674229_o

Ár: ingyenes (pro verzió kb 1 700 Ft)
Play store: link

My Tracks

Már tudjuk, hogy hova és merre menjünk, de jó lenne, ha később is vissza tudnánk nézni,  hogy merre jártunk. Rengeteg GPS Logger alkalmazás közül választhatunk, nekem a teljesen egyszerű, google által fejlesztett My Tracks bevált.

A mellett, hogy így visszakövethetők a térképen a megtett utak, a készült fényképek is elláthatók GPS koordinátákkal, a GPS napló, és a fényképek készítési időpontjainak az összefésülésével.

10149657_831745753507732_919560490_o10152368_831745953507712_1275158911_o

Aldiko (e-könyv olvasó)

Tudjuk, hogy hova, merre, hogyan menjünk, de szeretnénk azért a látottakról további információkhoz is jutni? Mire valók az útikönyvek, ha nem erre? Okostelefonunk (de még inkább a tabletünk) ha már úgyis nálunk van, akkor ideális megjelenítő felülete ezeknek. Nem kizárólag útikönyveknek!

Screenshot_2014-03-27-21-48-16Screenshot_2014-03-27-21-49-48

Ár: az alkalmazás ingyenes

XE Currency

Külföldi utazásnál jól jön ha képben vagyunk az aktuális árfolyamokkal, amit főleg akkor nehéz fejben tartani, ha több országba is ellátogatunk. Ez az alkalmazás segítségünkre lesz a váltásban. Ha van internet kapcsolatunk, azonnal frissíti az árfolyamokat, de internet kapcsolat nélkül is remekül működik.

1093248_831746320174342_647900264_o

Windows Phone: link

Weather & Clock Widget (devexpert)

Itthon is, de utazás közben különösen jó tudni, hogy milyen idő vár ránk a következő napokban, és ennek megfelelően milyen programot tervezhetünk, hogy kell felöltöznünk. Persze rengeteg időjárás előrejelző alkalmazás van minden platformra, én mégis azért szeretem ezt, mert az időjárás mellett a választott település helyi idejét is mutatja. Ha távoli helyekre utazunk érdekes lehet nem csak a helyi, hanem az otthoni idő is, amit nem minden telefonon egyszerű egy ilyen jó kis widget nélkül előbányászni.

Az időjárás előrejelzés frissítéséhez természetesen internet kapcsolat szükséges, de ezt elég akár naponta megtennünk (pl a szállodai wifin keresztül).

10148724_831747286840912_1921978274_o10148779_831747333507574_2025946139_o

Sun Surveyor

A legjobb fényképek elkészítéséhez tudnunk kell, hogy mikor honnan fog sütni a nap, mikor lesz a napkelte, napnyugta, mikor, merre vetődik majd az árnyék. Ember legyen a talpán aki ezt egy idegen helyen kapásból megmondja. De hát pont az ilyenek miatt használunk okostelefonokat. A Sun Surveyor alkalmazás az aktuális pozíciónk, és dátum alapján kiszámolja, és vizuálisan is megjeleníti számunkra ezeket. Így pontosan tudhatjuk, hogy mikor kell a kiszemelt pontra érkeznünk, ha nem akarjuk lekésni a napnyugtát, vagy az “arany órákat”.

unnamedMQ9M1UU8unnamed0J84VB7Xunnamed83Z25P9T

Angry Birds és társaiMosolygó arc

Utazás közben akadhat rengeteg olyan alkalom, amikor valahogy el kell tölteni az időt, repülőn, vonaton, buszon, váróban, hajón, hajnalban felkelve a jetleg miatt, stb… Ilyen esetekre jól jön valamilyen időgyilkos játék. A két kedvenc: Zen Pinball és a Szókereső. De játékból már tényleg annyi van, hogy biztos mindenki megtalálhatja a neki valót.

szokeresoszokereso1unnamed81226O2A

Nagyjából ezek azok a folyamatos internet kapcsolat nélkül is remekül használható alkalmazások amiket gyakran használok utazás közben. Valamit kihagytam, vagy jobb alternatívát tudsz javasolni? Ki vele!

A következő részben végigvesszük, hogy mit kapunk még, ha nem kell lemondanunk a folyamatos internetkapcsolatról.

Kategória: Utazás
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

3 hozzászólás a(z) Utazós mobil app-ok – 1. rész bejegyzéshez

1. Gábor Gazdag szerint:

Kössz a tartalmat, Sanyi. A Locus Map nekem új volt és a hétvégi túrán jó szolgálatot tett. Az 51 km helyett persze így is mentünk vagy 55-öt, de csak ennyivel többet 😉

Kedvelés

2. Zrupi szerint:

Jó kis leírás, köszi!

3. Saber101 szerint:

Utazáshoz még jól jöhet a Hotelscombined szálláskereső és ár-összehasonító alkalmazása, egyszerü használni és rengeted szállás ajánlatot hasonlít össze. ráadásul ingyenes.

Kedvelés

Ha kérdésed, véleményed van, ki vele!